Mijn to do-lijst is meer dan een A4 lang. In mijn mailbox zitten 84 ongeopende mailtjes. Mijn WhatsApp heeft 19 onbeantwoorde berichten. Teams heeft vier berichten te lezen. In ons registratiesysteem staan 17 notificaties voor me klaar. Drie afspraken in mijn agenda.
De start van een reguliere werkdag als jeugdbeschermer. Wat zal vandaag gaan brengen? In dit vak weet je ’s morgens vaak niet waar je ’s middags mee bezig zult zijn, maar daar houd ik van. Ik begin in ieder geval met het beantwoorden van de mail. Gestructureerd werken is hierin een must. Lezen, beantwoorden, categoriseren en als het enigszins kan meteen wegzetten onder de doelen in het plan van het gezin. Wat ik (nog) niet weet, daar zet ik direct een lijntje voor uit naar iemand die het antwoord wél weet. Dat kan mijn gedragswetenschapper zijn, iemand uit mijn team, mijn manager of onze teamondersteuner. En dan door naar de WhatsApps en de andere meldingen.
Daarna naar mijn afspraak. Ik heb, voor zover mogelijk, mijn gezinnen binnen dezelfde regio. Maar daar zijn altijd uitzonderingen op. Ik ga zoveel mogelijk op huisbezoek. Rij een half uur naar de afspraak, ben daar ongeveer een uur à anderhalf uur, en rij terug. Ik zet onze afspraken op de mail naar eenieder en ga door met mijn overige mails, nieuwe mails en de taken die ik nog niet had afgerond.
Wat ik het leukste vind aan mijn werk zijn de onverwachte dingen. Die moeten er dus tussendoor. Collega's die ondersteuning nodig hebben bij collegiale toetsing, een moeder met een plotselinge hulpvraag, een crisisoverleg via teams. Dat maakt ook dat ik waar ik vanmorgen aan begon, vandaag niet heb kunnen afmaken. Ik probeer onze teamondersteuner taken op te laten pakken onder mijn motto: “Stel niet uit tot morgen wat je vandaag door een ander kunt laten doen.” Maar het is altijd veel.
Vier taken van mijn to do-lijst gedaan, weer vier nieuwe erop. Startgesprekken, eindgesprekken, doelen bijwerken, schrijven, afspraken mailen, kaders stellen en op huisbezoek gaan. Afstemmingsgesprekken, bepalingen maken, bellen, vergaderen (met mijn collega’s moeilijke beslissingen maken), schrijven en weer op huisbezoek gaan.
Voor ik het weet zit ik ’s avonds alweer in de auto naar huis. Morgen weer een nieuwe dag. Met nieuwe mail, nieuwe WhatsApps, nieuwe meldingen in Teams en nieuwe notificaties in ons systeem.
Kak, vergeten mijn voicemail af te luisteren! Dat doe ik wel even in de auto. Ik bel je terug!